Preloader - Spinner

כמה הם שווים באמת?

אוסטן על שטר

כמה הם שווים באמת?

רומנטיקה חשובה מאוד אצל ג’יין אוסטן, אבל כל קורא וכל דמות יודעים היטב שבלי כסף, האוהבים יכולים לקונן על אהבתם היוקדת עד לירח ובחזרה. זו בדיוק הסיבה שאפשר לקרוא רומן שלם של אוסטן בלי לדעת איך הדמויות נראות, אבל לעולם לא תסיימו את הספר בלי לגלות כמה ירושה או קצבה שנתית ממתינות לאותה דמות וכיצד הסכום הזה משפיע על יכולתה להינשא.

אז בואו נדבר תכל’ס: עד כמה העשירים אצל אוסטן טחונים ועד כמה העניים דלפונים וחסרי כל? בעזרת מחקרים שונים המשווים את הסכומים של תחילת המאה ה-19 לכסף של ימינו, אספנו עבורכם כמה פרטים חיוניים שיסייעו לכם להבין את סדרי הגודל הפיננסיים של הדמויות האהובות והשנואות עליכם.

מר דרסי הנחשק יושב על הכנסה שנתית בסך 10,000 פאונד שבמושגים של ימינו פירושה לא פחות מ-3.6 מיליון ₪, פי שניים מהכנסתו של חברו הטוב מר בינגלי. עם זאת, דרסי עדיין לא הדמות העשירה ביותר ביצירותיה של אוסטן. לתואר הזה זוכה מר רשוורת’ ממנספילד פארק שמשלשל לכיסו 12,000 פאונד מדי שנה, 4.4 מיליון ₪. מר בנט לעומתם מתקיים מ-2000 פאונד לשנה, 736,000 ₪ בלבד. לא פלא שגברת בנט יוצאת מכליה.

בתחילת תבונה ורגישות, מצליחה פאני דשווד הנכלולית לגרום לבעלה להפר את הבטחתו לאביו בדבר הסיוע לאחיותיו, בתואנה שבנם הקטן והמסכן ישאר חסר כול. נציין רק שבשעה שהכנסתו של מר ג’ון דשווד עומדת על 6000 פאונד לשנה (2.2 מיליון ₪), אחיותיו צריכות להתקיים על 500 פאונד בלבד (184,000 ₪). רחמנות על הארי המסכן, כפרה עליו.

אמה וודהאוז אמורה לרשת עם פטירת אביה ההיפוכונדר 30,000 פאונד (כ-11,000,000 ₪) ואילו קתרין מורלנד מנורת’אנגר תביא לנישואיה נדוניה בגובה עשירית מהסכום הזה, 3000 פאונד בלבד, אבל הגברת בייטס ובתה צריכות להתקיים מ-100 פאונד ותו לא (36,000 ₪ לשנה).

בנות אליוט מהטיית לב יירשו מאביהן 10,000 פאונד (3.6 מיליון ₪) אך לאן אליוט אין סיבה לדאוג כי הקפטן וונטורת’ לבדו מחזיק בהון העומד על 25,000 פאונד (כ-9 מיליון ₪).

“כסף הוא מתכון בדוק לאושר” (גאווה ודעה קדומה), אז אם נשמע בעצתה של אוסטן שטענה ש”כסף הוא מתכון בדוק לאושר”, מסתבר שהגיבורים והגיבורות שלה היו מוצאים את עושרם ועושרן גם במושגי ימינו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *